Etter den svært lesverdig «Berge»  i 2017, var forventningene  til denne boken entydig tilstede.  «En tid for å leve» har spesiell oppbygning der ulike stemmer kommer til ordet i de ulike kapitlene, og slik flettes boken sammen som en kurvstol på arbeidsstuen i barneskolen.  Kurvstolens basis er premieren på «Hedda Gabler «på Nasjonalteateret, og mye fungerer godt i dette narrativet. 

Det meste er godt skrevet, lett å lese, passe mange kulturelle referanser, og vi beveger oss rundt  i Oslo anno 2020 med stødige topografiske knagger, ikke ulikt Lars Saaby C. 

Noen av personene er skikkelig rørende og knivskarpt beskrevet, andre litt dvaskere. 

Men selve tvisten i historien er så lite troverdig beskrevet at jeg bare ble forarget. For å ikke ødelegge spenning for de som leser boka må jeg uttrykke meg litt upresist, så dette får duge:

Å drepe seg selv eller andre krever noe mer kvaler enn å velge mellom espresso eller cortado. Hallo! Er det mulig å beskrive eksistensielle forhold omkring historiens kontrapunkt   mer anemisk og flatt enn dette? Også du da, Jan. Tenk det, Hedda !Underholdende, godt språk, gode personbeskrivelser, men likevel. Hæ? 

Oslo,  September 2021